Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2013

Κοινή Αγροτική Πολιτική: οι βασικές μεταρρυθμίσεις

 http://www.econews.gr
Η Επιτροπή, το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) κατέληξαν σε σχέδιο πολιτικής συμφωνίας σχετικά με τη μεταρρύθμιση της κοινής γεωργικής πολιτικής, το οποίο θα πρέπει να εγκριθεί επισήμως από το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με τη μορφή συμφωνίας σε πρώτη ανάγνωση.
Τα περισσότερα στοιχεία συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο τριμερούς διαλόγου, στις 26 Ιουνίου, και τα τελευταία εναπομένοντα στοιχεία (που αφορούσαν τη δέσμη για το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο) ολοκληρώθηκαν στις 24 Σεπτεμβρίου). Με βάση τις προτάσεις που διατύπωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Οκτώβριο του 2011, η συμφωνία αφορά τέσσερις βασικούς κανονισμούς του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την Κοινή Γεωργική Πολιτική : τους κανονισμούς για i) τις άμεσες ενισχύσεις, ii) την ενιαία Κοινή Οργάνωση Αγοράς (ΚΟΑ), iii) την αγροτική ανάπτυξη και iv) έναν οριζόντιο κανονισμό για τη χρηματοδότηση, τη διαχείριση και τον έλεγχο της ΚΓΠ.Η Επιτροπή ετοιμάζει τώρα όλες τις κατ’ εξουσιοδότηση και τις εκτελεστικές πράξεις, ώστε οι νέοι κανόνες να τεθούν σε ισχύ από το επόμενο έτος, ή από τον Ιανουάριο 2015 σε ό,τι αφορά τα περισσότερες νέες ρυθμίσεις για τις άμεσες ενισχύσεις. Αποτελούν αντικείμενο συζήτησης χωριστοί «μεταβατικοί κανόνες» για το 2014, οι οποίοι θα πρέπει να εγκριθούν από το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πριν από το τέλος του έτους.
Τα κύρια στοιχεία της πολιτικής συμφωνίας μπορούν να συνοψιστούν ως εξής:
1.Άμεσες Ενισχύσεις
Για να επιτευχθεί δικαιότερη κατανομή της στήριξης, το σύστημα άμεσων ενισχύσεων της ΚΓΠ δεν θα χορηγεί πλέον κονδύλια ανά κράτος μέλος — και ανά γεωργό στο κράτος μέλος — με βάση ιστορικές αναφορές. Αυτό συνεπάγεται μια σαφή και πραγματική σύγκλιση των ενισχύσεων τόσο μεταξύ των κρατών μελών όσο και στο εσωτερικό τους. Εξάλλου, η θέσπιση «ενισχύσεων οικολογικού προσανατολισμού»— σύμφωνα με τις οποίες το 30 % των διαθέσιμων εθνικών κονδυλίων συνδέεται με την εφαρμογή ορισμένων βιώσιμων γεωργικών πρακτικών — σημαίνει ότι ένα σημαντικό μερίδιο της επιδότησης θα συνδέεται στο μέλλον με την ανταμοιβή των γεωργών για την παροχή δημόσιων περιβαλλοντικών αγαθών. Όλες οι ενισχύσεις θα εξακολουθήσουν να σέβονται ορισμένους περιβαλλοντικούς και άλλους κανόνες [βλέπε «Πολλαπλή συμμόρφωση» σημείο 4 παρακάτω - Οριζόντιος κανονισμός].
Το καθεστώς βασικής ενίσχυσης (ΚΒΕ): τα κράτη μέλη θα διαθέτουν μέχρι το 70% των εθνικών κονδυλίων για τις άμεσες ενισχύσεις στο νέο καθεστώς βασικής ενίσχυσης — μετά την αφαίρεση των ποσών που έχουν δεσμευθεί για πρόσθετες πληρωμές (πριμοδοτήσεις για τους νέους γεωργούς, και άλλα ποσά όπως πριμοδοτήσεις σε μειονεκτικές περιοχές, την αναδιανεμητική ενίσχυση) και τις «συνδεδεμένες ενισχύσεις». Για τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη ΕΕ-12, η ισχύς του απλούστερου, κατ’αποκοπή καθεστώτος ενιαίας στρεμματικής ενίσχυσης (ΚΕΣΕ) θα παραταθεί έως το 2020.
Εξωτερική σύγκλιση: τα εθνικά κονδύλια για άμεσες ενισχύσεις που διατίθενται για κάθε κράτος μέλος θα αναπροσαρμοστούν προοδευτικά, ώστε να μην υπάρχει μεγάλο χάσμα μεταξύ των κρατών μελών σε ό,τι αφορά τη μέση ενίσχυση ανά εκτάριο. Αυτό σημαίνει ότι στα κράτη μέλη στα οποία η μέση ενίσχυση (σε ευρώ ανά εκτάριο) ανέρχεται σήμερα σε λιγότερο από το 90% του μέσου όρου των ενισχύσεων στην ΕΕ θα αυξηθεί προοδευτικά στο πλαίσιο του κονδυλίου τους (κατά το 1/3 της διαφοράς μεταξύ του σημερινού τους επιπέδου και του 90% του μέσου όρου της ΕΕ). Επιπλέον, υπάρχει εγγύηση ότι κάθε κράτος μέλος θα φθάσει σε ένα ελάχιστο επίπεδο μέχρι το 2019. Θα προσαρμοστούν αναλόγως τα ποσά που διατίθενται για άλλα κράτη μέλη, τα οποία λαμβάνουν ποσά μεγαλύτερα του μέσου όρου.
Εσωτερική σύγκλιση: τα κράτη μέλη που διατηρούν ενισχύσεις οι οποίες βασίζονται σε ιστορικές αναφορές πρέπει να στραφούν προς περισσότερο ομοιόμορφα επίπεδα των βασικών ενισχύσεων ανά εκτάριο. Μπορούν να επιλέξουν διάφορες λύσεις: να εφαρμόσουν εθνική ή περιφερειακή προσέγγιση (με βάση διοικητικά ή γεωργικά κριτήρια)• να επιτύχουν ένα περιφερειακό / εθνικό ποσοστό μέχρι το 2019, ή να διασφαλίσουν ότι θα υπάρξει σταδιακή αύξηση για τις γεωργικές εκμεταλλεύσεις που λαμβάνουν λιγότερο από το 90% του περιφερειακού / εθνικού μέσου όρου (κατά το ένα τρίτο της διαφοράς μεταξύ του ισχύοντος ποσού και του 90% του εθνικού / περιφερειακού μέσου όρου) – με την πρόσθετη εγγύηση ότι κάθε δικαίωμα ενίσχυσης θα φθάσει τουλάχιστον το 60% του εθνικού/περιφερειακού μέσου όρου μέχρι το 2019 (εκτός αν τα κράτη μέλη αποφασίσουν να περιορίσουν την αύξηση στο ύψος των δικαιωμάτων). Τα ποσά που διατίθενται σε γεωργούς που λαμβάνουν περισσότερα από τον περιφερειακό/εθνικό μέσο όρο θα προσαρμοστούν αναλόγως, ενώ παράλληλα τα κράτη μέλη θα μπορούν να μειώσουν οποιεσδήποτε “απώλειες” στο 30%.
Τα κράτη μέλη έχουν επίσης το δικαίωμα να χορηγούν αναδιανεμητική ενίσχυση για τα πρώτα εκτάρια, για την οποία μπορούν να λάβουν μέχρι και το 30% των εθνικών κονδυλίων και να το αναδιανείμουν σε γεωργούς για τα πρώτα τους 30 εκτάρια (ή μέχρι τον μέσο όρο της έκτασης των εκμεταλλεύσεων σε κράτος μέλος εάν οι εκτάσεις τους ξεπερνούν τα 30 εκτάρια). Αυτό θα έχει σημαντικά αναδιανεμητικά αποτελέσματα.
Μείωση της ενίσχυσης για μεγάλες εκμεταλλεύσεις: επιτεύχθηκε συμφωνία για υποχρεωτική μείωση των ενισχύσεων για επιμέρους εκμεταλλεύσεις άνω των 15.000 ευρώ («προοδευτική μείωση»). Για να ληφθεί υπόψη η απασχόληση, το μισθολογικό κόστος μπορεί να αφαιρεθεί πριν γίνει ο υπολογισμός. Η μείωση αυτή δεν χρειάζεται να εφαρμοστεί στα κράτη μέλη που εφαρμόζουν την «αναδιανεμητική ενίσχυση», σύμφωνα με την οποία τουλάχιστον 5% του εθνικού τους κονδυλίου αναστέλλεται για αναδιανομή για τα πρώτα εκτάρια όλων των εκμεταλλεύσεων.
Σημείωση: Τα «εξοικονομούμενα» χρήματα στο πλαίσιο αυτού του μηχανισμού παραμένουν στο εκάστοτε κράτος μέλος/περιφέρεια και μεταφέρονται στα σχετικά κονδύλια αγροτικής ανάπτυξης και μπορούν να χρησιμοποιηθούν χωρίς καμία απαίτηση για συγχρηματοδότηση. Τα κράτη μέλη έχουν επίσης την εναλλακτική δυνατότητα να θέτουν ανώτατο όριο στα ποσά τα οποία μπορεί να λάβει κάθε αγρότης, σε 300.00 ευρώ, λαμβανομένου επίσης υπόψη του μισθολογικού κόστους.
Νέοι Αγρότες: προκειμένου να ενθαρρυνθεί η ανανέωση των γενεών, η βασική ενίσχυση που χορηγείται σε νεοεισερχόμενους στο επάγγελμα νέους αγρότες (ηλικίας μέχρι 40 ετών) θα πρέπει να αυξηθεί κατά μια επιπλέον ενίσχυση που καταβάλλεται για μέγιστη περίοδο 5 ετών (συνδεόμενη με την πρώτη απασχόληση). Η σχετική χρηματοδότηση ανέρχεται σε ποσοστό 2% του εθνικού κονδυλίου το πολύ και είναι υποχρεωτική για όλα τα κράτη μέλη. Το μέτρο αυτό συμπληρώνει άλλα μέτρα που εφαρμόζονται για τους νέους γεωργούς στο πλαίσιο των προγραμμάτων αγροτικής ανάπτυξης.
Καθεστώς μικρών εκμεταλλεύσεων: είναι προαιρετικό για τα κράτη μέλη. Κάθε γεωργός που ζητεί στήριξη μπορεί να αποφασίσει να συμμετάσχει στο καθεστώς μικρών εκμεταλλεύσεων ώστε να λαμβάνει ετήσια ενίσχυση που καθορίζεται από το κράτος μέλος και κυμαίνεται συνήθως από 500 € έως 1.250 €, ανεξάρτητα από το μέγεθος της εκμετάλλευσης. Τα κράτη μέλη μπορούν να επιλέξουν μεταξύ διαφόρων μεθόδων υπολογισμού της ετήσιας ενίσχυσης τη μέθοδο που προτιμούν, όπως εκείνη σύμφωνα με την οποία οι γεωργοί λαμβάνουν απλώς το ποσό που έτσι κι αλλιώς θα τους αναλογούσε. Έτσι θα επιτευχθεί μια τεράστια απλοποίηση για τους συγκεκριμένους γεωργούς και για τις αντίστοιχες εθνικές διοικήσεις. Οι συμμετέχοντες δεν θα υπόκεινται απαιτήσεις πολλαπλής συμμόρφωσης, ελέγχους και κυρώσεις, και θα εξαιρούνται από την «οικολογική μέριμνα».(Η εκτίμηση του αντικτύπου δείχνει ότι περίπου το ένα τρίτο των γεωργικών εκμεταλλεύσεων που υποβάλλουν αίτηση για χρηματοδότηση μέσω της ΚΓΠ έχει έκταση 3 εκταρίων ή λιγότερο – αλλά αντιπροσωπεύει μόνο το 3% της συνολικής γεωργικής έκτασης στην ΕΕ-27).
Το συνολικό κόστος του καθεστώτος μικρών εκμεταλλεύσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% του εθνικού κονδυλίου, εκτός εάν ένα κράτος μέλος επιλέγει να χορηγήσει στις μικρές εκμεταλλεύσεις τις ενισχύσεις που θα λάμβαναν αν δεν συμμετείχαν στο καθεστώς. Θα διατεθούν επίσης πιστώσεις αγροτικής ανάπτυξης για την παροχή συμβουλών σε μικροκαλλιεργητές με στόχο την οικονομική ανάπτυξη, καθώς και για επιχορηγήσεις αναδιάρθρωσης σε περιοχές όπου υπάρχουν πολλές τέτοιες μικρές γεωργικές εκμεταλλεύσεις.
Προαιρετική συνδεμένη στήριξη: για να διατηρηθούν τα σημερινά επίπεδα παραγωγής σε τομείς ή περιφέρειες όπου συγκεκριμένα είδη γεωργίας ή τομείς αντιμετωπίζουν δυσκολίες και είναι σημαντικοί για οικονομικούς ή/και κοινωνικούς ή/και περιβαλλοντικούς λόγους, τα κράτη μέλη θα έχουν τη δυνατότητα να διαθέτουν περιορισμένα κονδύλια για «συνδεδεμένες» ενισχύσεις, δηλαδή να καταβάλλουν ενισχύσεις που συνδέονται με συγκεκριμένα προϊόντα. Ανάλογα ποσά θα πρέπει να περιορίζονται μέχρι το 8% του εθνικού κονδυλίου ή μέχρι 13%, εάν το τρέχον επίπεδο της συνδεδεμένης ενίσχυσης σε ένα κράτος μέλος είναι υψηλότερο από το 5%. Η Επιτροπή έχει την ευχέρεια να εγκρίνει υψηλότερο ποσοστό όταν το κρίνει απαραίτητο. Υπάρχει η δυνατότητα για χορήγηση πρόσθετου ποσού (μέχρι 2%) για «συνδεδεμένη» στήριξη για τα πρωτεϊνούχα φυτά.
Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς/μειονεκτικές περιοχές: τα κράτη μέλη (ή οι περιφέρειες τους) μπορούν να χορηγούν πρόσθετη ενίσχυση για περιοχές με φυσικούς περιορισμούς (όπως ορίζονται στους κανόνες περί αγροτικής ανάπτυξης) – μέχρι ποσοστό 5% του εθνικού κονδυλίου. Πρόκειται για προαιρετική ρύθμιση που δεν επηρεάζει τις επιλογές που προβλέπονται στο πλαίσιο της αγροτικής ανάπτυξης σε μειονεκτικές περιοχές.
Οικολογική μέριμνα: εκτός της βασικής ενίσχυσης/SAPS, κάθε εκμετάλλευση θα λαμβάνει μια ενίσχυση ανά εκτάριο που δηλώνεται για το σκοπό της βασικής ενίσχυσης, για την τήρηση ορισμένων γεωργικών πρακτικών επωφελών για το κλίμα και το περιβάλλον. Τα κράτη μέλη θα χρησιμοποιούν το 30% του εθνικού τους κονδυλίου, για την πληρωμή των εν λόγω ενισχύσεων. Η οικολογική μέριμνα είναι υποχρεωτική και η μη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της θα συνεπάγεται την επιβολή μειώσεων και κυρώσεων που σε ορισμένες περιπτώσεις θα υπερβαίνουν τις ενισχύσεις περιβαλλοντικού προσανατολισμού. Τα έτη 1 & 2 η κύρωση για οικολογική μέριμνα δεν θα υπερβαίνει 0%, 20% το έτος 3 και από το έτος 4 η μέγιστη κύρωση θα ανέρχεται στο 25%. Βέβαια, η οικολογική ενίσχυση θα χορηγείται μόνο στις περιοχές οι οποίες συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις (π.χ. επιλέξιμες για ΚΒΕ ή ΚΕΣΕ, τήρηση υποχρεώσεων οικολογικής μέριμνας).
Οι περιοχές βιολογικής παραγωγής, η οποία είναι σύστημα παραγωγής με αναγνωρισμένα περιβαλλοντικά οφέλη, θεωρούνται ότι πληρούν της προϋποθέσεις για τη χορήγηση ενίσχυσης ενισχύσεων οικολογικού προσανατολισμού, χωρίς καμία επιπρόσθετη απαίτηση.
Προβλέπονται 3 βασικές πρακτικές:
1.διατήρηση μόνιμων χορτολιβαδικών εκτάσεων, και
2.διαφοροποίηση της γεωργικής παραγωγής (κάθε αγρότης πρέπει να πραγματοποιεί τουλάχιστον 2 καλλιέργειες όταν οι αρόσιμες εκτάσεις του υπερβαίνουν τα 10 εκτάρια και τουλάχιστον 3 καλλιέργειες όταν οι αρόσιμες εκτάσεις του υπερβαίνουν τα 30 εκτάρια. Η κύρια καλλιέργεια πρέπει να καλύπτει το 75% το πολύ των αρόσιμων εκτάσεων και οι δύο κύριες καλλιέργειες το 95% το πολύ των αρόσιμων εκτάσεων)•
3.διασφάλιση μιας «περιοχής οικολογικής εστίασης» ίσης τουλάχιστον με το 5% των αρόσιμων εκτάσεων της εκμετάλλευσης, για τις περισσότερες εκμεταλλεύσεις με αρόσιμη έκταση άνω των 15 εκταρίων – δηλαδή περιθώρια των αγρών, φράκτες, δέντρα, εκτάσεις σε αγρανάπαυση, χαρακτηριστικά τοπίου, βιότοποι, ζώνες ανάσχεσης, εκτάσεις δασοφύτευσης. Το ποσοστό αυτό μπορεί να αυξηθεί στο 7% μετά από έκθεση της Επιτροπής το 2017 και νομοθετική της πρόταση.
Οικολογική ισοδυναμία: για να μην τιμωρηθούν όσοι ήδη αντιμετωπίζουν επιτυχώς τα θέματα βιωσιμότητας του περιβάλλοντος, η συμφωνία προβλέπει ένα σύστημα «οικολογικής ισοδυναμίας» σύμφωνα με το οποίο αν εφαρμόζονται ήδη πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον θεωρείται ότι αυτές αντικαθιστούν τις εν λόγω βασικές απαιτήσεις. Για παράδειγμα, τα γεωργοπεριβαλλοντικά μέτρα μπορούν να συμπεριλάβουν ισοδύναμες πρακτικές. Ο νέος κανονισμός περιέχει κατάλογο τέτοιων ισοδύναμων πρακτικών. Για να αποφεύγεται η «διπλή χρηματοδότηση» τέτοιων μέτρων (και τυχόν γεωργοπεριβαλλοντικών καθεστώτων εν γένει), οι ενισχύσεις μέσω προγραμμάτων Ε§Α πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις βασικές οικολογικές απαιτήσεις .
Δημοσιονομική πειθαρχία: ανεξάρτητα από την απόφαση για το οικονομικό έτος 2014, συμφωνήθηκε ότι για οποιαδήποτε μελλοντική μείωση των ετήσιων άμεσων ενισχύσεων στο πλαίσιο της δημοσιονομικής πειθαρχίας (δηλαδή όταν οι εκτιμήσεις για τις ενισχύσεις είναι υψηλότερες από τον διαθέσιμο προϋπολογισμό για τον πρώτο πυλώνα) θα πρέπει να εφαρμόζεται ένα κατώτατο όριο 2.000 ευρώ. Με άλλα λόγια, η μείωση ΔΕΝ θα εφαρμόζεται στα πρώτα 2.000 ευρώ της άμεσης ενίσχυσης για κάθε γεωργό. Με τον τρόπο αυτό θα τροφοδοτείται επίσης το αποθεματικό κρίσης όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο [βλ. οριζόντιο κανονισμό].
Μεταφορά πόρων μεταξύ των πυλώνων: τα κράτη μέλη θα έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς μέχρι και του 15% του εθνικού κονδυλίου για τις άμεσες ενισχύσεις (1ος πυλώνας) στο κονδύλιο αγροτικής ανάπτυξης. Τα ποσά αυτά δεν θα χρειαστεί να αντληθούν από συγχρηματοδότηση. Τα κράτη μέλη θα έχουν επίσης τη δυνατότητα μεταφοράς έως και του 15% του εθνικού κονδυλίου για την αγροτική ανάπτυξη στο κονδύλιο άμεσων ενισχύσεων, ή του 25% εφόσον πρόκειται για τα κράτη μέλη που λαμβάνουν λιγότερο από το 90% του μέσου όρου της ΕΕ για τις άμεσες ενισχύσεις.
«Ενεργοί γεωργοί»: για να καλυφθούν ορισμένα νομικά κενά, τα οποία επέτρεψαν σε λίγες επιχειρήσεις να ζητήσουν άμεσες ενισχύσεις μολονότι η κύρια επιχειρηματική τους δραστηριότητα δεν ήταν γεωργική, η μεταρρύθμιση καθιστά αυστηρότερους τους κανόνες για τους ενεργούς γεωργούς. Τα κράτη μέλη θα πρέπει υποχρεωτικά να καταρτίσουν έναν νέο κατάλογο επαγγελματικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που αποκλείονται από τη λήψη άμεσων ενισχύσεων (που καλύπτει αεροδρόμια, σιδηροδρομικές υπηρεσίες, έργα υδροδότησης, κτηματομεσιτικές υπηρεσίες και μόνιμους χώρους άθλησης και αναψυχής) εκτός εάν οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αποδείξουν ότι έχουν πραγματική γεωργική δραστηριότητα. Τα κράτη μέλη θα μπορούν να προσθέσουν στον κατάλογο αυτόν και άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες.
Επιλέξιμα εκτάρια – Οι κανόνες προβλέπουν τον καθορισμό του 2015 ως νέου έτους αναφοράς για τις εκτάσεις για τις οποίες υπάρχει δικαίωμα χορήγησης δικαιώματος ενίσχυσης, αλλά θα υπάρξει σύνδεση με τους δικαιούχους του συστήματος άμεσων ενισχύσεων του 2013, ώστε να αποφευχθεί η κερδοσκοπία. Τα κράτη μέλη, που ενδεχομένως παρατηρούν μεγάλη αύξηση των δηλούμενων επιλέξιμων περιοχών, θα μπορούν να περιορίσουν τα δικαιώματα των ενισχύσεων που πρόκειται να χορηγηθούν το 2015.
2. Μηχανισμοί διαχείρισης της αγοράς
Καθώς οι ποσοστώσεις γάλακτος λήγουν το 2015, η μεταρρύθμιση προβλέπει τη λήξη του καθεστώτος ποσοστώσεων για τη ζάχαρη στις 30 Σεπτεμβρίου 2017, επιβεβαιώνοντας τον στόχο της μεταρρύθμισης του τομέα της ζάχαρης το 2005 να θέσει τέρμα στο καθεστώς των ποσοστώσεων παρέχοντας κάποιο χρόνο στον τομέα να προσαρμοστεί. Έτσι θα βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα των παραγωγών της ΕΕ τόσο στην εγχώρια όσο και στην παγκόσμια αγορά (καθώς οι εξαγωγές της ΕΕ περιορίζονται από τους κανόνες του ΠΟΕ για τις ποσοστώσεις). Επίσης θα διαμορφωθούν μακροπρόθεσμες προοπτικές στον τομέα. Η μεγάλη προσφορά στις εγχώριες αγορές της ΕΕ σε λογικές τιμές θα ωφελήσει επίσης τους ενδιάμεσους και τελικούς καταναλωτές ζάχαρης. Για να ενισχυθεί η ασφάλεια, θα πρέπει να διατηρηθούν οι τυποποιημένες διατάξεις για τις συμφωνίες μεταξύ ζαχαρουργείων και παραγωγών. Για την περίοδο μετά τις ποσοστώσεις, η λευκή ζάχαρη θα παραμείνει επιλέξιμη για ενίσχυση για ιδιωτική αποθεματοποίηση. Οι περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν απεριόριστη πρόσβαση, χωρίς δασμούς, στην αγορά της ΕΕ.
Όσον αφορά την παραγωγή οίνου, η συμφωνία σέβεται την απόφαση της μεταρρύθμισης του 2006 για τερματισμό του συστήματος δικαιωμάτων αμπελοφύτευσης στο τέλος του 2015, και καθιερώνει σύστημα αδειών για φύτευση νέων αμπέλων από το 2016 — όπως συνέστησε η ομάδα υψηλού επιπέδου για τον οίνο τον περασμένο Δεκέμβριο— με την αύξηση να περιορίζεται στο 1% ανά έτος.
Άλλες τροποποιήσεις των κανόνων της ενιαίας Κοινής Οργάνωσης Αγοράς έχουν στόχο να βελτιώσουν τον προσανατολισμό της ευρωπαϊκής γεωργίας στην αγορά, υπό το πρίσμα του αυξημένου ανταγωνισμού στις παγκόσμιες αγορές, παρέχοντας παράλληλα στους γεωργούς ένα αποτελεσματικό δίχτυ ασφαλείας σε συνθήκες εξωτερικής αβεβαιότητας (μαζί με τις άμεσες ενισχύσεις και τις επιλογές για τη διαχείριση των κινδύνων στο πλαίσιο της αγροτικής ανάπτυξης). Τα υφιστάμενα συστήματα δημόσιας παρέμβασης και ιδιωτικής αποθεματοποίησης ενισχύσεων αναθεωρούνται, π.χ. με τεχνικές αναπροσαρμογές για το βόειο κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα και αποτελεσματικότερα στις εκάστοτε συνθήκες Όσον αφορά τα γαλακτοκομικά προϊόντα, οι αλλαγές αυτές – παράταση της περιόδου αγοράς κατά έναν μήνα, αυτόματοι διαγωνισμοί για το βούτυρο και το αποκορυφωμένο γάλα σε σκόνη πέραν των ποσοτικών ορίων, αύξηση του ορίου για το γάλα σε 50.000 τόνους και πιθανή αποθεματοποίηση του αποκορυφωμένου γάλακτος σε σκόνη και ορισμένων τυριών ΠΟΠ/ΠΓΕ – συμπληρώνουν τη “δέσμη προτάσεων για το γάλα” που ενσωματώνεται στον κανονισμό και ενισχύουν τη διαπραγματευτική ισχύ των γεωργών.
Επίσης, καθιερώνονται νέες ρήτρες διασφάλισης για όλους τους τομείς, ώστε να μπορεί η Επιτροπή να λαμβάνει επείγοντα μέτρα για να αντιμετωπίζει γενικές διαταραχές της αγοράς – όπως τα μέτρα που επιβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης e-coli τον Μάιο-Ιούλιο του 2011. Τα μέτρα αυτά θα χρηματοδοτούνται από ένα αποθεματικό κρίσης που θα προκύψει από την ετήσια μείωση των άμεσων ενισχύσεων. Τα κονδύλια που δεν χρησιμοποιούνται για μέτρα αντιμετώπισης κρίσεων θα επιστρέφονται στους γεωργούς το επόμενο έτος. Σε περίπτωση σοβαρών ανισορροπιών στην αγορά, η Επιτροπή μπορεί να επιτρέψει επίσης σε οργανώσεις παραγωγών ή διεπαγγελματικές οργανώσεις, αφού δώσουν ορισμένες εγγυήσεις, να λάβουν συλλογικά ορισμένα προσωρινά μέτρα (για παράδειγμα, απόσυρση από την αγορά ή αποθήκευση από ιδιωτικούς φορείς) για τη σταθεροποίηση του εν λόγω τομέα.
Τα προγράμματα κατανάλωσης φρούτων και διανομής γάλακτος στα σχολεία προβλέπεται να διευρυνθούν, και ο ετήσιος προϋπολογισμός για το πρόγραμμα διανομής φρούτων στα σχολεία αυξάνεται από 90 ευρώ σε 150 εκατ. ευρώ ετησίως.
Για να βελτιωθεί η διαπραγματευτική θέση των αγροτών στην τροφική αλυσίδα, η Επιτροπή επιδιώκει την καλύτερη οργάνωση του τομέα μέσω ορισμένων περιορισμένων παρεκκλίσεων από την ενωσιακή νομοθεσία περί ανταγωνισμού. Οι κανόνες που σχετίζονται με την αναγνώριση των οργανώσεων παραγωγών (ΟΠ) και των διεπαγγελματικών οργανώσεων καλύπτουν πλέον όλους τους τομείς – οι επιπλέον επιλογές σύστασης τέτοιων οργανώσεων μεταφέρονται στις πιστώσεις για την αγροτική ανάπτυξη .
Επιπλέον, παρέχεται, υπό ορισμένες προϋποθέσεις και εγγυήσεις, η δυνατότητα στους γεωργούς να διαπραγματεύονται συλλογικά τις συμβάσεις για την προμήθεια ελαιολάδου, βοείου κρέατος, σιτηρών και ορισμένων άλλων προϊόντων αροτραίων καλλιεργειών. Η Επιτροπή θα παράσχει κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με πιθανά ζητήματα που αφορούν το δίκαιο του ανταγωνισμού. Οι παραγωγοί ζαμπόν που καλύπτονται από προστατευόμενη γεωγραφική ένδειξη ή ονομασία προέλευσης μπορούν, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, να ρυθμίζουν την προμήθεια του προϊόντος στην αγορά.
Για λόγους απλούστευσης και προσανατολισμού της αγοράς, καταργούνται ορισμένα μικρά ή μη χρησιμοποιούμενα προγράμματα (ενίσχυση για τη χρησιμοποίηση αποκορυφωμένου γάλακτος και αποκορυφωμένου γάλακτος σε σκόνη σε ζωοτροφές και καζεΐνης, ως συνδεδεμένη ενίσχυση για τους μεταξοσκώληκες!)
3. Αγροτική Ανάπτυξη
Για την πολιτική αγροτικής ανάπτυξης θα συνεχιστεί η σημερινή προσέγγιση η οποία οδήγησε και στη δημιουργία της: τα κράτη μέλη ή οι περιφέρειες θα εξακολουθήσουν να καταρτίζουν τα δικά τους πολυετή προγράμματα βάσει της δέσμης μέτρων που θεσπίζονται σε επίπεδο ΕΕ, για να αντιμετωπίζουν τις ανάγκες των δικών τους αγροτικών περιοχών. Τα προγράμματα αυτά θα συγχρηματοδοτούνται από τα εθνικά κονδύλια – ενώ τα ποσά και τα ποσοστά συγχρηματοδότησης θα καθορίζονται στο πλαίσιο του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου. Οι νέοι κανόνες για τον 2ο πυλώνα προβλέπουν μια περισσότερο ευέλικτη προσέγγιση από ό, τι σήμερα. Τα μέτρα θα πάψουν πλέον να κατατάσσονται σε επίπεδο ΕΕ σε “άξονες” που συνδέονται με ελάχιστες απαιτήσεις ενισχύσεων ανά άξονα. Αντ’ αυτού, θα εναπόκειται στα κράτη μέλη/στις περιφέρειες να αποφασίζουν ποια μέτρα θα χρησιμοποιούν (και πώς) για να επιτύχουν τους στόχους για έξι ευρείες “προτεραιότητες” και λεπτομερέστερους «τομείς εστίασης» (επιμέρους προτεραιότητες), με βάση εμπεριστατωμένη ανάλυση.
Οι έξι προτεραιότητες θα καλύπτουν τα εξής: προώθηση της μεταφοράς γνώσεων και καινοτομίας, βελτίωση της ανταγωνιστικότητας όλων των τύπων γεωργίας, και της βιώσιμης διαχείρισης των δασών, προώθηση της οργάνωσης της αλυσίδας τροφίμων – συμπεριλαμβανομένης της μεταποίησης και της εμπορίας – και της διαχείρισης κινδύνου, αποκατάσταση, διατήρηση και ενίσχυση των οικοσυστημάτων, προώθηση της αποδοτικότητας των πόρων και της μετάβασης σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα, προώθηση της κοινωνικής ένταξης, της μείωσης της φτώχειας και της οικονομικής ανάπτυξης στις αγροτικές περιοχές. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να δαπανούν τουλάχιστον το 30% των ενωσιακών κονδυλίων αγροτικής ανάπτυξης για ορισμένα μέτρα που σχετίζονται με τη διαχείριση της γης και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, και τουλάχιστον το 5% για την προσέγγιση LEADER. [Για το 30%, αυτό καλύπτει Τα σχετικά μέτρα θα είναι: επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία (μόνο επενδύσεις για το περιβάλλον- / το κλίμα)• όλα τα μέτρα για τη δασοκομία• Γεωργοπεριβαλλοντικά μέτρα, βιολογική γεωργία, ενισχύσεις για το Natura 2000 (όχι ενισχύσεις στο πλαίσιο της οδηγίας-πλαισίου για το νερό)• και ενισχύσεις σε περιοχές που αντιμετωπίζουν φυσικά ή άλλα ειδικά μειονεκτήματα.
Η πολιτική αγροτικής ανάπτυξης θα συντονίζεται επίσης καλύτερα με άλλες πολιτικές μέσω ενός κοινού στρατηγικού πλαισίου σε επίπεδο ΕΕ και μέσω συμφωνιών εταιρικής σχέσης σε εθνικό επίπεδο, καλύπτοντας όλη τη στήριξη από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία (ESI) (το ΕΓΤΑΑ, το ΕΤΠΑ, το Ταμείο Συνοχής, το ΕΚΤ και το ΕΤΘΑ) στο εκάστοτε κράτος μέλος.
Εθνικά κονδύλια: Τα κονδύλια αγροτικής ανάπτυξης ανά κράτος μέλος περιλαμβάνονται στον βασικό κανονισμό, ωστόσο υπάρχει η δυνατότητα προσαρμογής τους βάσει κατ΄εξουσιοσδότηση πράξης, εφόσον αυτό είναι τεχνικά αναγκαίο ή εφόσον προβλέπεται βάσει νομοθετικής πράξης.
Ποσοστά συγχρηματαδότησης: Η μέγιστη συγχρηματοδότηση εκ μέρους της ΕΕ θα είναι μέχρι 85% στις λιγότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες, τις άκρως απόκεντρες περιοχές και τα μικρά νησιά του Αιγαίου, 75 % στις περιφέρειες υπό μετάβαση, 63 % σε άλλες περιφέρειες υπό μετάβαση και 53% σε άλλες περιοχές για τις περισσότερες ενισχύσεις, ενώ μπορεί να είναι υψηλότερη για μέτρα που στηρίζουν τη μεταφορά γνώσης, τη συνεργασία, την ίδρυση ομάδων παραγωγών και οργανώσεων, τις επιχορηγήσεις υπέρ της εγκατάστασης αγροτών νεαρής ηλικίας, καθώς και για τα έργα LEADER και για δαπάνες σχετικές με το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή στο πλαίσιο διαφόρων μέτρων.
Κατά τη νέα περίοδο, τα κράτη μέλη/οι περιφέρειες θα έχουν επίσης τη δυνατότητα να σχεδιάζουν θεματικά υποπρογράμματα, ώστε να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή σε θέματα όπως οι νέοι αγρότες, οι μικροκαλλιεργητές, οι ορεινές περιοχές, οι γυναίκες στις αγροτικές περιοχές, ο μετριασμός της κλιματικής αλλαγής ή η προσαρμογή σε αυτήν, η βιοποικιλότητα και οι αλυσίδες εφοδιασμού τοπικής εμβέλειας. Σε ορισμένες περιπτώσεις θα προβλέπονται υψηλότερα ποσοστά στήριξης στο πλαίσιο των υποπρογραμμάτων.
Η εξορθολογισμένη δέσμη μέτρων θα βασίζεται στα δυνατά σημεία των μέτρων που ισχύουν σήμερα. Μεταξύ άλλων, θα καλύπτει τα εξής:
1.Καινοτομία: αυτό το βασικό θέμα (και πιο συγκεκριμένα η σχεδιαζόμενη ευρωπαϊκή σύμπραξη καινοτομίας για τη γεωργική παραγωγικότητα και αειφορία - ΕΣΚ) θα εξυπηρετείται από διάφορα μέτρα αγροτικής ανάπτυξης, όπως η "μεταφορά γνώσης", η "συνεργασία" και οι "επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία". Η ΕΣΚ θα προωθήσει την αποδοτική χρήση των πόρων, την παραγωγικότητα, τις χαμηλές ανθρακούχες εκπομπές και την ανάπτυξη γεωργίας και δασοκομίας φιλικών προς το περιβάλλον και ανθεκτικών στην κλιματική αλλαγή. Αυτό πρέπει να επιτευχθεί, μεταξύ άλλων, με μεγαλύτερη συνεργασία μεταξύ της γεωργίας και της έρευνας ώστε να επιταχυνθεί η μεταφορά τεχνολογίας στους αγρότες.
2.Γνώση "γεωργία που βασίζεται στη γνώση": ενίσχυση των μέτρων υπέρ της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις (που σχετίζονται επίσης με τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, την προσαρμογή σε αυτήν, τις περιβαλλοντικές προκλήσεις, την οικονομική ανάπτυξη και την κατάρτιση).
3.Αναδιάρθρωση / Επενδύσεις / Εκσυγχρονισμός γεωργικών εκμεταλλεύσεων: Μη επιστρεπτέες ενισχύσεις που παραμένουν διαθέσιμες — ενίοτε με υψηλότερα ποσοστά στήριξης όταν συνδέονται με την ΕΣΚ (ευρωπαϊκή σύμπραξη καινοτομίας) ή με κοινά έργα.
4.Νέοι αγρότες: ο συνδυασμός των μέτρων μπορεί να περιλαμβάνει επιχορηγήσεις εκκίνησης επιχειρήσεων (μέχρι 70.000 €), γενικές επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία, κατάρτιση και συμβουλευτικές υπηρεσίες.
5.Μικροκαλλιεργητές: ενίσχυση εκκίνησης επιχειρήσεων μέχρι 15.000 € ανά μικρή εκμετάλλευση.
6.Εργαλειοθήκη διαχείρισης κινδύνου: οι ασφάλειες & τα αμοιβαία κεφάλαια - για ασφάλιση καλλιεργειών, έναντι καιρικών συνθηκών και ζωονόσων [που επί του παρόντος διατίθενται βάσει του άρθρου 68 στον 1ο πυλώνα] – διευρύνθηκαν ώστε να συμπεριλάβουν τη δυνατότητα σταθεροποίησης του εισοδήματος (η οποία θα επιτρέπει ενισχύσεις (έως και για το 70% των ζημιών) από ένα αμοιβαίο κεφάλαιο αν το εισόδημα μειωθεί κατά 30%).
7.Ομάδες/οργανώσεις παραγωγών: υποστήριξη για τη δημιουργία ομάδων/οργανώσεων με βάση επιχειρηματικό σχέδιο, αλλά μόνο για μονάδες που ορίζονται ως μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
8.Γεωργοπεριβαλλοντικά μέτρα – ενισχύσεις για το κλίμα: κοινές συμβάσεις, διασυνδέσεις με την κατάλληλη κατάρτιση/ενημέρωση, μεγαλύτερη ευελιξία στην επέκταση των αρχικών συμβάσεων.
9.Βιολογική γεωργία: νέο ειδικό μέτρο για μεγαλύτερη προβολή του τομέα.
10.Δασοκομία: – ενισχυμένη / στοχευμένη στήριξη μέσω επιχορηγήσεων και ετήσιων ενισχύσεων.
11.Ορεινές περιοχές: για τις ορεινές περιοχές και τις γεωργικές εκτάσεις άνω των 62 º Β, η ενίσχυση μπορεί να φτάσει τα 450 € / εκτάριο (αυξήθηκε από 250 € / εκτάριο).
12.Άλλες περιοχές με φυσικούς και άλλους ειδικούς περιορισμούς: νέα οριοθέτηση των φυσικών περιοχών με περιορισμούς – με ισχύ από το 2018 το αργότερο – βάσει 8 βιοφυσικών κριτηρίων. Τα κράτη μέλη διατηρούν τη δυνατότητα να χαρακτηρίζουν μέχρι και το 10% των γεωργικών τους εκτάσεων ως περιοχές με ειδικούς περιορισμούς ή ως περιοχές αναγκαίες για τη διατήρηση ή τη βελτίωση του περιβάλλοντος.
13.Συνεργασία: εκτεταμένες δυνατότητες στήριξης της τεχνολογικής, περιβαλλοντικής και εμπορικής συνεργασίας (π.χ. πιλοτικά προγράμματα, κοινά περιβαλλοντικά προγράμματα, δημιουργία αλυσίδων εφοδιασμού τοπικής εμβέλειας και τοπικών αγορών).
14.Μη γεωργικές δραστηριότητες: επιχορηγήσεις για εκκίνηση επιχειρήσεων και ανάπτυξη πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων.
15.Βασικές υπηρεσίες και ανανέωση χωριών: επενδύσεις σε ευρυζωνικές υποδομές και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που μπορούν να υπερβούν τα μέχρι τώρα καλυπτόμενα έργα μικρής κλίμακας, μετεγκατάστασης δραστηριοτήτων / μετατροπής κτιρίων.
16.LEADER: μεγαλύτερη έμφαση σε μέτρα ευαισθητοποίησης και άλλα προπαρασκευαστικά μέτρα για τη στήριξη στρατηγικών, προώθηση της ευελιξίας όσον αφορά τον συνδυασμό με άλλα κονδύλια σε τοπικό επίπεδο, π.χ. τη συνεργασία αγροτικών-αστικών περιφερειών. ΣΗΜ.: το LEADER θα χρησιμοποιείται πλέον ως κοινή προσέγγιση για την τοπική ανάπτυξη υπό την καθοδήγηση της εκάστοτε κοινότητας από τα παρακάτω ταμεία ΚΠΣ (ΕΤΠΑ, ΕΚΤ, ΕΤΘΑ, ΕΓΤΑΑ).
4.Οριζόντιος κανονισμός
Έλεγχοι: Οι απαιτήσεις ελέγχου θα μειωθούν στις περιοχές όπου προηγούμενοι έλεγχοι κατέληξαν σε καλά αποτελέσματα, δηλαδή στις περιοχές όπου οι κανόνες εφαρμόζονται ορθά. Ωστόσο, οι έλεγχοι θα πρέπει να αυξηθούν σε περιοχές με προβλήματα.
Συμβουλευτικές υπηρεσίες σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις: Ο κατάλογος των θεμάτων για τα οποία τα κράτη μέλη θα πρέπει να παρέχουν συμβουλές στους αγρότες έχει διευρυνθεί ώστε να καλύπτει, πέραν της πολλαπλής συμμόρφωσης, τις άμεσες οικολογικές ενισχύσεις, τις προϋποθέσεις για τη διατήρηση των εκτάσεων που είναι επιλέξιμες για άμεσες ενισχύσεις, την οδηγία-πλαίσιο για το νερό, την οδηγία για τη βιώσιμη χρήση των φυτοφαρμάκων, καθώς και ορισμένα μέτρα για την αγροτική ανάπτυξη.
Πολλαπλή συμμόρφωση: Όλες οι άμεσες ενισχύσεις, ορισμένες ενισχύσεις για την αγροτική ανάπτυξη και ορισμένες ενισχύσεις για τις αμπέλους θα εξακολουθήσουν να εξαρτώνται από την τήρηση ορισμένων θεσμικών απαιτήσεων σχετικά με το περιβάλλον, την κλιματική αλλαγή, την καλή γεωργική κατάσταση των εδαφών, την καλή μεταχείριση των ζώων και τα υγειονομικά πρότυπα για τα ζώα και τα φυτά. Ο κατάλογος έχει απλουστευθεί, έτσι ώστε να αποκλείονται οι ρυθμίσεις σε τομείς όπου δεν υπάρχουν σαφείς και ελέγξιμες υποχρεώσεις για τους γεωργούς. Η συμφωνία επιβεβαιώνει ότι η οδηγία-πλαίσιο για το νερό και η οδηγία για τη βιώσιμη χρήση των φυτοφαρμάκων θα ενσωματωθούν στους κανόνες πολλαπλής συμμόρφωσης μόλις αποδειχθεί ότι έχουν εφαρμοστεί ορθά σε όλα τα κράτη μέλη και έχουν καθορισθεί σαφώς οι υποχρεώσεις των αγροτών.
Αποθεματικό κρίσης: Κάθε χρόνο θα δημιουργείται ένα αποθεματικό κρίσης ύψους 400 εκατ. ευρώ (σε τιμές του 2011) στο πλαίσιο της δημοσιονομικής πειθαρχίας. Αν το ποσό αυτό δεν χρησιμοποιείται για την κρίση θα επιστρέφεται στους γεωργούς με τη μορφή άμεσων ενισχύσεων το επόμενο έτος.
Διαφάνεια: Τα κράτη μέλη θα πρέπει να παρέχουν πλήρη διαφάνεια όσον αφορά όλους τους δικαιούχους — με εξαίρεση τις γεωργικές εκμεταλλεύσεις οι οποίες είναι επιλέξιμες για το καθεστώς μικρών εκμεταλλεύσεων στο εν λόγω κράτος μέλος. Για τις εκμεταλλεύσεις αυτές, θα παρέχονται τα στοιχεία, αλλά χωρίς το όνομα ή τη διεύθυνση. Η προϋπόθεση αυτή σέβεται πλήρως την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου του Οκτωβρίου 2010, σύμφωνα με την οποία οι υφιστάμενοι κανόνες δεν ήταν σύμφωνοι με τους κανόνες προστασίας των προσωπικών δεδομένων φυσικών προσώπων.
Παρακολούθηση & Αξιολόγηση της ΚΓΠ: Η Επιτροπή θα υποβάλει έκθεση πριν από το τέλος του 2018 – και στη συνέχεια κάθε 4 χρόνια – σχετικά με τις επιδόσεις της ΚΓΠ όσον αφορά τους κύριους στόχους της: βιώσιμη παραγωγή τροφίμων, βιώσιμη διαχείριση των φυσικών πόρων, και ισορροπημένη εδαφική ανάπτυξη.
5. Περαιτέρω στοιχεία
Ευθυγράμμιση: Όσον αφορά την περαιτέρω εφαρμογή, καθορίστηκαν ορισμένα ζητήματα, ιδίως σχετικά με τον κανονισμό για την ενιαία Κοινή Οργάνωση Αγοράς (ΚΟΑ), τα οποία πρέπει να εγκριθούν σύμφωνα με το άρθρο 43 παράγραφος 3, και άλλα σύμφωνα με το άρθρο 43 παράγραφος 2.
Μεταβατικές ρυθμίσεις: Στόχος είναι όλοι οι νέοι κανονισμοί να τεθούν σε ισχύ από 1ης Ιανουαρίου 2014 — και η Επιτροπή είναι τώρα σε θέση να αρχίσει την επεξεργασία των κανόνων εφαρμογής αυτών των κανονισμών του Συμβουλίου. Ωστόσο, δεδομένης της αναγκαίας προετοιμασίας, είναι ήδη σαφές ότι οι οργανισμοί πληρωμών των κρατών μελών δεν έχουν αρκετό χρόνο για να οργανωθούν και να προβούν στους αναγκαίους ελέγχους προκειμένου να εφαρμόσουν το νέο σύστημα άμεσων ενισχύσεων που θα εφαρμόζεται από τις αρχές του επόμενου έτους (όταν τα έντυπα ΟΣΔΕ αποσταλούν στους γεωργούς). Ως αποτέλεσμα, η Επιτροπή υπέβαλε χωριστή πρόταση που προβλέπει ένα μεταβατικό έτος για τις άμεσες ενισχύσεις του 2014. Με άλλα λόγια, τα νέα στοιχεία, όπως η οικολογική μέριμνα και η συμπληρωματική ενίσχυση για νέους γεωργούς, θα εφαρμοστούν από το 2015 και μετά. Ομοίως, ζητείται από τα κράτη μέλη να μελετήσουν τα πολυετή τους προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης, τα οποία θα πρέπει να εγκριθούν στις αρχές του επόμενου έτους. Ωστόσο, για ορισμένα ετήσια στοιχεία, όπως οι γεωργοπεριβαλλοντικές ενισχύσεις, οι μεταβατικοί κανόνες θα πρέπει να εφαρμόζονται κατά τρόπο που να μη διακόπτει αυτό το καθεστώς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου