Σύμφωνα με έρευνα του γενικού
επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, Λέανδρου Ρακιντζή, δύο επιχειρήσεις
μελετών κατόρθωναν με προσυνεννόηση και με την... αρωγή των δημοτικών
αρχών να μοιράζονται έργα υποδομών.
Στημένοι διαγωνισμοί με τη συνεργασία υπηρεσιών της
Αυτοδιοίκησης και την ανοχή του ΥΠΕΚΑ φέρεται να γίνονταν, σύμφωνα με τα
όσα αποκάλυψε έρευνα του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρου
Ρακιντζή και του Σώματος Επιθεωρητών Δημοσίων Εργων (ΣΕΔΕ).
Στο επίκεντρο βρίσκονται δυο μελετητικές επιχειρήσεις, οι οποίες σύμφωνα με την έρευνα φέρονται
ως «εγκέφαλοι» της μεθόδευσης, που έστηναν διαγωνισμούς υποβάλλοντας, κατόπιν προσυνεννόησης μεταξύ τους, προσφορές κατά τρόπο ώστε να «μοιράζονται» έργα για τα οποία αμφότερες υπέβαλλαν προσφορές. Το γεγονός ότι αποκλείονταν εταιρείες οι οποίες, όπως αποδείχθηκε, υπέβαλλαν τεχνικά άρτιες και οικονομικά συμφερότερες προσφορές, ωθεί τους ελεγκτικούς μηχανισμούς να κάνουν λόγο για εμπλοκή υπηρεσιακών και αιρετών παραγόντων της Αυτοδιοίκησης.
Οι διαγωνισμοί αφορούν μελέτες για οδικά και αποχετευτικά έργα στη Νεμέα, την Ηλεία, τις Σπέτσες και το Αγρίνιο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδέχεται να υπάρχει κάποιος «κεντρικός ενορχηστρωτής» της μεθόδευσης, ο οποίος έχοντας ισχυρό πολιτικό έρεισμα συντόνιζε τις επιμέρους υποθέσεις ανά τη χώρα. Σε αυτό συντείνει και πληροφορία, σύμφωνα με την οποία διευθυντής τεχνικής υπηρεσίας ανέφερε ότι του ασκούνταν αφόρητες πιέσεις, προκειμένου να προσαρμόσει την τεχνική αξιολόγηση, ώστε να πάρει το διαγωνισμό μια εκ των δύο εταιρειών.
Πρακτικά αξιολόγησης
Ο τρόπος που δρούσαν οι δύο εταιρείες διαφαίνεται από δυο πρακτικά αξιολόγησης προσφορών για διαγωνισμούς μελετών των Δήμων Νεμέας και Αγρινίου. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο διαγωνισμός του Δήμου Νεμέας με συνολική βαθμολόγηση (οικονομική και τεχνική) 73,94 για τον πρώτο μειοδότη και 73,07 για τον δεύτερο -δηλαδή προσφορές πρακτικά ισοδύναμες- οδήγησε σε πρόταση κατακύρωσης στον πρώτο με τίμημα 118.254 ευρώ, ενώ η προσφορά του δεύτερου μειοδότη ήταν... 16.166 ευρώ. Δηλαδή επτά και πλέον φορές μικρότερη!
Το κουβάρι άρχισε να ξετυλίγεται ύστερα από καταγγελία που έφτασε στα γραφεία του γενικού επιθεωρητή. Εδόθη εντολή στο Σώμα Επιθεωρητών Δημοσίων Εργων να διερευνήσει τις υποθέσεις και τελικώς συνέταξε έκθεση ελέγχου που αφορά τις διαδικασίες δημοπράτησης με έμφαση στο διαγωνισμό για τη μελέτη εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων Νεμέας. Οι άλλοι τρεις διαγωνισμοί αφορούν μελέτες για «την εθνική οδό Ζαχάρως-Αρήνης» της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας-περιφερειακή ενότητα Ηλείας, «αποχετευτικά έργα παραλίμνιων οικισμών Τριχωνίδας» του Δήμου Αγρινίου και τέλος ανάδειξη τεχνικού συμβούλου για το έργο «δίκτυα αποχέτευσης ακαθάρτων και εγκαταστάσεων καθαρισμού λυμάτων» του Δήμου Σπετσών.
Σοβαρές υποψίες
Για το θέμα ο γενικός επιθωρητής Δημόσιας Διοίκησης είχε εκφράσει τη θέση του ύστερα από διερεύνηση του θέματος, καταλήγοντας ότι: «Η περιγραφείσα εικόνα δημιουργεί σοβαρές υποψίες για προσυνεννοήσεις ορισμένων μελετητικών επιχειρήσεων, οι οποίες οδηγούν σε φαλκίδευση του αποτελέσματος των διαγωνισμών, με αποτέλεσμα να πλήττεται ο υγιής ανταγωνισμός και να βλάπτεται το δημόσιο συμφέρον».
Ειδικώς για την περίπτωση της Νεμέας η έκθεση ελέγχου κατέληξε σε συμπεράσματα που οδήγησαν την υπόθεση στις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές. Ηδη έχει ενεργοποιηθεί η προανακριτική διαδικασία από τον εισαγγελέα Κορίνθου.
Περαιτέρω ο δήμαρχος της πόλης, Ευάγγελος Ανδριανάκος, άσκησε πειθαρχική δίωξη, όπως υποχρεούνταν από τα αποτελέσματα της ελεγκτικής διαδικασίας, στα μέλη της Τεχνικής Επιτροπής, τα οποία τελικώς αθώωσε, επικαλούμενος τα περιθώρια υποκειμενικής κρίσης που δίνει η νομοθεσία στην τεχνική αξιολόγηση.
Η υπόθεση έχει φτάσει και στο γενικό γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου-Δυτικής Ελλάδας-Ιονίου, Μανώλη Αγγελάκα, ο οποίος ελέγχει πειθαρχικά όλα τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής του δήμου, στην οποία προεδρεύει ο δήμαρχος. Η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη με την κλήση σε απολογία των συμμετεχόντων στην επιτροπή.
Και για τις τέσσερις περιπτώσεις οι επιθεωρητές Δημοσίων Εργων κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι «προκύπτουν σοβαρές ενδείξεις ότι υπήρξε συνεννόηση μεταξύ ορισμένων μελετητικών επιχειρήσεων που συμμετείχαν στους διαγωνισμούς», με αποτέλεσμα να βλάπτεται το δημόσιο συμφέρον, «αφού οι συμβάσεις ανατίθενται -κατά το πλείστον- σε μειοδότες που προσφέρουν την υψηλότερη προσφορά».
Πάντως για τους διαγωνισμούς Αγρινίου, Σπετσών, Ηλείας δεν κατέστη δυνατό να γίνει ανάλογος έλεγχος στις τεχνικές αξιολογήσεις από τους επιθεωρητές Δημοσίων Εργων, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ληφθούν ανάλογα πειθαρχικά μέτρα.
Ασφαλιστικές δικλίδες
Ο γενικός επιθεωρητής Λέανδρος Ρακιντζής από την πλευρά του θεωρεί ότι για την αποφυγή τέτοιων φαινομένων η νομοθεσία πρέπει να θέσει ασφαλιστικές δικλίδες. «Συμφωνώ απόλυτα με την πρόταση του Σώματος Επιθεωρητών Δημοσίων Εργων να τροποποιηθεί η κείμενη νομοθεσία, ώστε να εξαλειφθούν φαινόμενα συνεννόησης μεταξύ διαγωνιζομένων και να διασφαλίζεται υγιής ανταγωνισμός με βάση αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης».
Μετά την περιγραφείσα κατάσταση, η οποία είναι γνωστή σε όλους του εμπλεκομένους (ΥΠΕΚΑ και συγκεκριμένα στην Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του ΕΠΠΕΡΑΑ - Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη») και κυρίως στις υπηρεσίες που διενεργούν τους διαγωνισμούς, δηλαδή τους Δήμους Αγρινίου, Σπετσών και την περιφερειακή ενότητα Ηλείας, φαίνεται ότι η κατακύρωση των διαγωνισμών στα «ύποπτα» μελετητικά σχήματα δεν έχει ακόμη ανακοπεί.
Γεγονός που κατά πληροφορίες προκάλεσε την αντίδραση του γενικού επιθεωρητή, ο οποίος θεωρεί ότι τα συλλεγέντα στοιχεία είναι υπεραρκετά για την ενεργοποίηση διαδικασίων αποκλεισμού των εν λόγω εταιρειών. Ειδικότερα, ερωτήματα προκαλεί έγγραφο της αρμόδιας υπηρεσίας του ΥΠΕΚΑ στο οποίο, παρά την αναφορά στο σαφώς επιβαρυντικό πόρισμα του ΣΕΔΕ για τις προσυνεννοήσεις μεταξύ των εταιρειών, φαίνεται να ανάβει «πράσινο φως» για την ολοκλήρωση των διαγωνισμών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου