Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2019

Χορωδιακή Μουσική: Τι είναι η Έκταση φωνής ,


Ως έκταση φωνής εννοούμε το σύνολο, το εύρος των συχνοτήτων που μπορεί να παράγει το φωνητικό όργανο. Η πιο συνήθης χρήση και εφαρμογή του όρου “φωνητική έκταση” είναι στο τραγούδι. Και εκεί, όμως, η χρησιμότητα του όρου αυτού περιορίζεται κυρίως στην “ωφέλιμη φωνητική έκταση”, το σύνολο των συχνοτήτων, δηλαδή, που ο τραγουδιστής μπορεί να χρησιμοποιήσει ώστε να έχει το προσδοκόμενο αποτέλεσμα. Έτσι, όσον αφορά τους λυρικούς τραγουδιστές, των οποίων στόχος είναι, πέραν των άλλων, η φωνή, μη υποστηριζόμενη από τεχνικά μέσα (μικρόφωνο), να διαπεράσει ένα μικρότερο ή μεγαλύτερο ορχηστρικό σύνολο, “ωφέλιμη έκταση φωνής” είναι οι συχνότητες αυτές που εκπληρώνουν το στόχο, ενώ σε άλλα είδη μουσικής, όπου είθισται η τεχνική υποστήριξη της φωνής, η “ωφέλιμη έκταση φωνής” αλλάζει, συμπεριλαμβάνοντας συχνότητες πιο χαμηλές και ασθενείς, ή πιο ψηλές και αχνές.
Έχοντας υπόψιν τη γενική κατηγοριοποίηση ανδρικών και γυναικείων φωνών, μπορούμε να ορίσουμε την έκτασή τους ως εξής:

  • Υψίφωνος (soprano): Ντο 4-Ντο 6 (όπου Ντο 4 είναι το 4ο Ντο που συναντάμε στο πιάνο ξεκινώντας από αριστερά στο clavier)
  • Μεσόφωνος (Mezzo-Soprano): Λα 3- Λα 5
  • Οξύφωνος (Tenoro): Ντο 3-Ντο 5
  • Μπάσσος (Basso): Μι 2- Μι 4
    Η παραπάνω εικόνα αφορά μια γενική κατηγοριοποίηση, και αυτό σημαίνει πως στην πράξη κάθε φωνή μπορεί να εκτείνεται σε χαμηλότερες ή υψηλότερες συχνότητες από τις ήδη δοσμένες.

    Υπάρχουν πολλά παραδείγματα χαρισματικών ανατομικά φωνών που η έκτασή τους ξεπερνάει κατά πολύ τις δυόμιση οκτάβες μιάς μέσης φωνής. Μια απ' αυτές ήταν και η πολύ γνωστή Yma Sumak, Περουβιανή soprano που έκανε μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του 1950. Η φωνή της είχε έκταση πάνω από 4 οκτάβες (κατ' άλλους μπορεί να έφτανε και τις 5), από το Σι 2 του βαρύτονου εώς το Ντο # 7, μια οκτάβα περίπου παραπάνω από μια μέση σοπράνο.
https://sites.google.com/site/odeiooperaedu/sizitiseis-music-education/ektasi-fonis

    Η υψηλότερη νότα η οποία ζητείται συχνά από λυρικούς τραγουδιστές, συγκεκριμένα από τις σοπράνο, είναι το Φα 6 (ή κόντρα-Φα στην τραγουδιστική ορολογία), που ακούγεται από τη “Βασίλισσα της Νύχτας” στην Όπερα του Mozart “Ο μαγεμένος αυλός”. Αντίθετα, η χαμηλότερη νότα στο κλασσικό ρεπερτόριο είναι η Ρε 2 που τραγουδάει ο Osmin στη όπερα, επίσης του Mozart, “Η Αρπαγή απ' το Σεράι”..

.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου